Spoorzijde wordt voorzijde
De minderwaardige kwaliteit van de spoorzone is getransformeerd: de ruimte langs het spoor is nu de voorzijde van de wijk, met name door de grote poorten die toegang geven tot de achterliggende wijk. Een 300 meter lange woonwand van vier lagen op een halfverdiepte parkeergarage schermt een serie hoven af die een autovrije leefomgeving bieden met een semi-publiek karakter.Daarmee is de parkeerdruk en de geluidshinder in één beweging opgelost. De wand langs de spoorzone bestaat uit twee blokken met elk twee poorten naar de achterliggende hoven. Het opnieuw inzetten van hoven in de wijk was kritisch: de bestaande hoven leken niet gastvrij voor buitenstaanders. Wij zochten naar de juiste verhouding tussen het openbare en private karakter van deze hofruimten. Het openbare karakter van de hoven is essentieel en wordt versterkt door de route voor mensen die ondergronds parkeren en door het hof naar huis wandelen. Het formele karakter van de aansluitende poorten en de architectuur aan het spoor dragen bij aan de openbare kwaliteit. Het private karakter wordt ondersteund door een ‘delftse stoep’ voor de woningen en de versmalde toegang aan de laanzijde.